Skip to main content

Dit weekend staat stand-up comedian Xander De Rycke in de Antwerpse Lotto Arena om vijftien jaar carrière te vieren. Persoonlijk zijn we fan, maar humor is een raar beestje en we gaan je zeker niets opdringen ;-). Waar je zelfs als niet-fan iets van kan leren, is de manier waarop Xander een band opbouwt met zijn publiek. 

Zonder al te vaak aan bod te komen op de grote televisiezenders, slaagde Xander De Rycke er de voorbije jaren in een trouwe fanbase uit te bouwen via diverse kanalen. Zijn avondvullende voorstellingen vormen de basis, maar daarrond creëerde hij een multiversum vol content dat hem nauw aan het hart ligt. Met de podcast Mosselen om Half Twee verkende hij meer dan tien jaar geleden als een van de eersten het braakliggend podcastlandschap in Vlaanderen. Intussen staat de teller op meer dan 300 afleveringen, waarbij afleveringen vaak meer dan 10.000 downloads halen.

Houdt het voor bekeken

Met Houdt Het Voor Bekeken voegt hij daar sinds 2016 een jaarlijkse mediaconference aan toe, waarin hij zowel grappig als onderbouwd de Vlaamse film- en televisiewereld fileert. De kritiek op Vlaamse talkshows in deze conference leidde dan weer naar Vanavond Live, een live talkshow vanuit de Gentse Minard die ook online te bekijken is.
Dit jaar voegde hij daar nog een extra podcast aan toe, Ben je nog aan het kijken, waarin hij een boeiende mix van binnen- én buitenlandse gasten interviewt over hun favoriete serie en/of reeksen waar ze zelf aan meewerkten.
Tussendoor schreef hij twee boeken, bracht hij shows uit zowel op Spotify als op vinyl, maakte hij een corona-special, en is hij actief op diverse social media-kanalen.

Inspiratie

De aanpak van Xander is bijzonder boeiend en levert heel wat inspiratie op die ook voor bedrijven en organisaties nuttig is. Met wat geluk laten we hem hierover vroeg of laat zelf aan het woord, maar deze tips en bedenkingen geven we jullie graag al mee:

  • Geef de dingen tijd om te groeien. Niet elke post, podcast, video … bereikt van bij de start jouw volledige doelpubliek. Ritme, herkenning en een duidelijke visie helpen je al een heel eind op weg.
  • Je hoeft niet altijd iedereen te bereiken. 5.000 oprecht geïnteresseerde fans / klanten zijn vaak interessanter dan een publiek van 800.000 onoplettende mensen.
  • Hou van je product en content. Maak, deel, verkoop … zaken waar je met heel je hart achter staat. Het maakt je job zoveel makkelijker, en klanten voelen ongetwijfeld jouw enthousiasme en oprechtheid.
  • Pin je niet vast op één kanaal of format, maar stel een samenhangende contentmix samen zonder óveral aanwezig te willen zijn.

Check www.xanderderycke.be voor alle links naar zijn shows, podcasts en andere content.

 

Foto: copyright www.xanderderycke.be

Leave a Reply