Skip to main content

Storytelling zit vandaag goed ingebakken in de manier waarop heel wat bedrijven en organisaties communiceren. Een goed verhaal werkt nu eenmaal beter dan een saaie mededeling of een hypercommerciële post. Storytelling vormt een essentieel onderdeel van jouw marketingstrategie. Maar heb je ook al even nagedacht over je narrative?

Door storytelling breng je jouw producten of diensten op een verhalende manier onder de aandacht. Een getuigenis van klanten, jouw team voorstellen of een blik achter de schermen geven, tips en suggesties delen die goed matchen met jouw aanbod … Kortom: je vertelt een (kort) verhaal, en elke story staat op zich. Maar hoe verhouden al die verhalen zich tot elkaar? En hoe vertel je eigenlijk best zo’n verhaal? 

Story = een verhaal met een begin, midden en einde. Meestal heeft elk verhaal een specifiek personage of product dat centraal staat. Een verhaal kan ook aanzetten tot een duidelijke call to action. 

Narrative = de verhaallijn, die blijft doorlopen en geen specifieke ontknoping kent. De verhaallijn focust op sfeerschepping & de vertelwijze, en blijft zich continu ontwikkelen en uitvouwen. Het doel is hier om een band op te bouwen met de klant en van jouw bedrijf/organisatie een betrouwbare en inspirerende partner te maken. Om van je klanten fans te maken.

Een narrative zorgt er dus voor dat je verhalend aan de slag gaat met je marketingstrategie, zonder dat je automatisch bij een “einde” belandt. Je bepaalt welk verhaal je op langetermijn wil brengen, en je kan hier ook jouw missie, visie en doelen doorweven.

We nemen er even Ikea, met twee voorbeelden van storytelling:

  • Bij de start van het nieuwe schooljaar focust Ikea op alles wat je nodig hebt om een studentenkot in te richten of thuis je bureau / kinderkamer op te frissen. Het verhaal: “Studeren is zoveel leuker in een gezellige, goed ingerichte ruimte, waarbij je alles praktisch bij de hand hebt.”
  • Momenteel loopt de campagne “Vind de slaap die bij je past.” Een goede nachtrust is immers van groot belang. Ikea focust hierbij op alles wat een impact kan hebben op je slaap: van matras en dekbed tot rolluik en slimme verlichting. Het verhaal: “Beter slapen is een van de beste dingen die je kan doen voor een betere gezondheid. Wij hebben de juiste materialen plus nog een paar slimme accessoires die je kunnen helpen.”

Deze twee verhalen / campagnes, en zowat alle acties die Ikea doorheen het jaar naar buiten brengt, passen binnen de narrative:

“Ikea maakt het leven makkelijker en mooier. We zoeken naar wat ons allen verbindt, en wat er leeft in de maatschappij (bv. energie besparen, samen zijn, gezonder leven, gezelligheid …). We leggen niet de nadruk op producten, maar op jouw levensstijl. Op tal van levensstijlen, want hoe je ook graag je leven inricht, wij hebben zeker en vast de oplossing in huis. En dat aan een betaalbare prijs.”

Ook Apple & Samsung zijn twee merken die hier bijzonder bedreven in zijn. In een volgende blogpost gaan we wat dieper in op hun storytellingstrategie & narrative. 

Stond jij al even stil bij de narrative van jouw zaak of organisatie? Leuke voorbeelden en inspiratie zijn altijd welkom in onze mailbox. En uiteraard ondersteunen we je graag bij de uitwerking van jouw verhalen en verhaallijn. Altijd welkom via hello@tenthavenue.be of in onze WhatsApp-box op 0472 59 31 59!